Ikke alt er førsteklasse

first classMen som oftest har produkter som er laget til forbrukere, hovedmål å være førsteklasses, enten det dreier seg om et kjøkkenapparat eller et ERP system til en nyopprettet bedrift. Noen har utmerket kvalitet med tilleggsutstyr og geniale web- applikasjoner, men det er ikke alltid bare kvalitet som er avgjørende. Det lages veldig mange systemer som aldri får se dagens lys, nettopp på grunn av at de er markedsført for dårlig eller mangler et godt brukergrensesnitt. Dersom det er umulig å navigere på siden, har den jo ingen effekt. Systemet kan være utrolig bra, men det er umulig for kjøperen å bruke produktet.

Oppmerksomhet rundt oppfinnelsen sin

Når markedsstrategien er i orden, har man fått en forventning om at produktet kan selge bra. Om det vil lykkes, avhenger bare av tilfeldigheter og flaks. Men også dyktighet, for et førsteklasses produkt vil leve mye lenger enn et dårlig. Så lenge man får solgt det.

Promotering rundt produktet i aviser, tidsskrifter, plakater, på Internett og i annonser vil nok hjelpe, men det er en ting som uten tvil er viktigst. For dersom man klarer å overbevise forbrukeren om dette produktet må man ha, så vil veien til suksess være kortere.

Smartere løsninger enn sine konkurrenter

Kommer man opp med smartere løsninger enn sine konkurrenter, kan man ha lagt gullegget. Får det som er rart å tenke på, er at det ikke alltid er slik at forbrukeren vet hva han trenger. Før en smart løsning blir introdusert. Det tok lang tid før folk begynte å skjære opp brødet i butikken, men nå gjør alle det. Det var ikke mange som hadde tro på musikkstrømming, men hele industrien er nå endret på grunn av det. Det er ikke mange som tror på flyvende biler, men hva fremtiden bringer, vil bare de som lever i den få oppleve.